Розвиток вміння малювати Розвиток вміння малювати
Від року до трьох

Розвиток вміння малювати

Ми, як батьки, дуже радіємо усім навичкам наших маленьких дітей. Ми радіємо подоланню таких етапів, як вміння повзати та користуватися ложкою, самостійно одягатися і зрозуміло говорити. Але те, чим ми іноді нехтуємо, це їхнє вміння малювати. Однак, як ви скоро побачите, ця навичка важлива для розвитку з великої кількості причин. А ще це тихе, недороге та цікаве заняття.

Коли моя дитина почне малювати?

Більшість дітей готові малювати свої перші каракулі у віці від 12 до 18 місяців. На цьому етапі вони можуть сісти без сторонньої допомоги, взяти предмет у руку та перемістити його по поверхні. Вони часто все ще перебувають на стадії «пробувати все, що попаде під руку», тож переконайтесь, що всі інструменти для творчості нетоксичні. Не бійтеся почати занадто рано, оскільки ваша дитина сама візьме восковий олівець, коли буде готова. Все, що вам потрібно зробити, це надати відповідні засоби та можливості.

Перші каракулі

Непогано починати з великого аркуша паперу (наприклад, крафтового паперу), приклеєного до підлоги. Таким чином широкі, невправні рухи дитини залишаться на папері. Дайте дитині один восковий олівець, оскільки його груба форма зручна для маленьких рук. Вона буде тримати його в кулаці. Багато дітей тримають таким чином воскові олівці, ручки та олівці до шкільного віку. Їхні рухи йтимуть від плеча або ліктя з дуже малою точністю. Але коли ваша дитина рухатиме восковим олівцем туди-сюди, вона почне бачити, що саме вони спричиняють появу відміток. Це відкриття приноситиме велику радість.

Від 2 до 3 років

Приблизно до 2 років ваш малюк почне переходити від хаотичних до контрольованих каракулів. Дрібна моторика (рухи зап'ястя/рук/пальців) також покращаться, і дитина зможе перейти до використання олівця. Зараз сприятливий час, щоб додати ще кілька кольорів до свого арсеналу — малюки люблять демонструвати свою самостійність, вибираючи, який колір використовувати далі. Вони будуть прогресувати від «маятникових» рухів ліворуч/праворуч, зрештою використовуючи кругові рухи, лінії, зигзаги, крапки та хрестики. Хоча вони навряд чи будуть «намагатися» намалювати певний предмет, вони іноді можуть помітити, що каракулі їм щось нагадують – так само, коли дорослі «помічають» фігури тварин у хмарах.

Від 3 до 4 років

До 3 років малювання може перерости із простого «нанесення позначок» у спробу щось зобразити. Коло з двома прямими лініями (замість ніг) зазвичай означає людину. На цьому етапі багато дітей будуть розмовляти між собою або з іншими під час малювання. Деякі почнуть «називати» свої зображення. Більшість почне помічати букви та включатиме їх у малюнки.

Від 4 до 5 років

На цьому етапі юний художник ймовірно все ще вибирає кольори навмання (наприклад, зелене небо), і предмети також будуть розміщені хаотично. Однак деякі предмети будуть навмисно намальовані більшими, щоб показати їхню важливість (наприклад, батьки чи домашні тварини). Зазвичай вони малюватимуть найскладніші предмети у «рентгенівському стилі», тобто ви побачите середину «будинку» зовні. Вони також можуть почати розповідати історії за допомогою своїх малюнків.

Насправді важливо пам'ятати, що, як і будь-які інші рекомендації щодо розвитку дитини, наведені вище етапи є узагальненими. Ваша дитина може проходити їх повільніше або швидше, залежно від ряду факторів, включаючи те, наскільки часто та довго вони можуть малювати.

Як ви можете допомогти

Дослідження показали, що тип вашої підтримки надзвичайно важливий. Це звучить насправді просто, але найкраще, що ви можете зробити, це просто сидіти, дивитися і слухати, виявляючи інтерес, коли дитина малює і отримує задоволення. Коли ви задаєте питання чи заохочуєте, краще зосередитися на зусиллях, а не на результатах (деякі приклади ви знайдете нижче). Дослідники виявили, що задавання таких питань, як «Що це таке?», може призвести до знеохочення, оскільки ваша дитина може подумати, що їй не вдалося створити потрібний вам «витвір». Порівняння малюнка однієї дитини з малюнком іншої дитини також може стати проблемою. Часто «менш успішна» дитина намагатиметься наслідувати «кращого художника», зменшуючи власну креативність або просто покине цю справу.

Позитивний зворотний зв'язок:

  • «‎Ти дуже постарався. Скільки крапочок на цьому малюнку!»

  • «Цікаво малювати кола олівцем, правда?»

  • «Ми почепимо це на холодильник, щоб тато міг це побачити, коли повернеться додому!»

  • «Давай покладемо цей малюнок у конверт і відправимо бабусі!» 

Менш ефективний зворотний зв'язок:

  • «Що це таке?» (Краще «Розкажи мені про свій малюнок»)

  • «Ти забув намалювати руки!»

  • «Спробуй намалювати будинок так, як це робить Джонні...»

  • «Ні, небо блакитного кольору. Бери блакитний олівець.»

Відомі художники, які малювали змалечку

Заохочуючи дитину малювати, ви можете питати себе, чи не проявляє вона певний хист. Можливо, але швидше за все, діти просто насолоджуються цікавою та розвивальною діяльністю. Тим не менш, деякі діти підкорюватимуть вищі художні вершини. Багато хто з найвідоміших художників світу починали малювати у ранньому віці. У дитинстві першим словом Пабло Пікассо було «олівець». Воно й не дивно, оскільки обоє його батьків були художниками. 8-річний Анрі де Тулуз-Лотрек малював ескізи та карикатури у своїх зошитах для вправ. А у 10 років заповзятливий Клод Моне продавав свої карикатури вугіллям місцевим.

Малювання може покращити багато інших навичок дитини

Було проведено багато досліджень, щоб дослідити вплив здатності дитини малювати на решту її розвитку. Одне з таких досліджень показало, що здатність малювати у дітей, які ходять до дитячого садка, пов'язана із здатністю писати алфавіт.

Отже, що більше вони малюють, то краще це для них. Зрештою вони можуть виявитися більш креативними та мати кращі навички письма, ніж інші діти їхнього віку!

Малювання також пов'язане з мовленнєвими навичками дитини. Вміння дітей малювати пов'язують з їхньою здатністю швидко називати предмети. Багатьом дітям подобається малювати з однолітками та обговорювати те, що вони створюють. Деякі експерти вважають, що це розвиває їхні соціальні навички. Інші припускають, що малювання та подальша розмова між дітьми або з дорослими сприяють розвитку навичок письма.

EmptyView