Перші роки життя – найпродуктивніші Перші роки життя – найпродуктивніші
До року

Перші роки життя – найпродуктивніші

У кожної методики свої сильні сторони – вибирайте те, що вам підходить, поєднуйте рекомендації з різних підходів і адаптуйте їх під вашого малюка. А Huggies допоможе вам і вашому малюку не відволікатися на дрібниці, а займатися найважливішою справою – рости і розвиватися!

Методика Марії Монтессорі

Засновник

Марія Монтессорі – перша жінка-лікар в Італії, науковець, педагог і психолог.

Суть методу

Марія Монтессорі створила свою систему, як альтернативу традиційній педагогіці. Метод призначався для дітей від 3 років. Проте сьогодні у Києві стають все популярнішими студії, що пропонують заняття за методом Монтессорі дітям від 8 місяців разом з мамою. На сьогоднішній день далеко не все, що ви побачите у таких студіях мало місце в оригінальній системі. Багато педагогів додають різні елементи «від себе», називаючи метод системою Монтессорі.

Автор розробила величезну кількість спеціальних матеріалів для своїх студій. На перший погляд, вони схожі на іграшки, але сама Монтессорі наполягала на тому, щоб говорити «матеріали» замість «іграшки» і «займатися» замість «гратися».

Монтессорі-матеріали

Що представляють собою студії Монтессорі 0-3 років? Здається, що заняття за методом Монтессорі ніяк не організовані. Ви приводите дитину в приміщення з однієї-двох кімнат, розділених на 6 зон: зона для ігор з водою, творча зона, спортивна, зона для занять з крупами, зона для вивчення математичних понять (розмір, об’єм предметів) і зона сенсорного розвитку (матеріали, різні на дотик).

Заняття триває від однієї години до години тридцять . Починається воно з привітання – діти збираються в коло, роблять пальчикову гімнастику, грають на музичних інструментах, танцюють. Привітання триває не більше 10-15 хвилин. Після цього діти розходяться по кімнатах і беруться за те заняття, яке їм найбільше до душі.

При цьому педагог не пропонує малюкам ніякої організованої діяльності. Він лише іноді підходить, щоб показати, як вправлятися з тим чи іншим матеріалом. Вважається, що невтручання дорослого розвиває в дітях самостійність.

У цій системі немає єдиних вимог і програм навчання. Кожна дитина працює у власному темпі і займається тільки тим, що їй цікаво. За 15 хвилин до кінця заняття педагог дзвонить у дзвіночок і діти знову збираються в коло – роблять зарядку, дивляться казку і, традиційно, задувають свічку.

Монтессорі-студія для дітей 3-6 років

У студіях Монтессорі для дітей від 3 до 6 років кімнати також поділені на зони для різних занять. Такий спеціально організований простір називається Монтессорі-середовище.

Монтессорі-середовище для дітей 3-6 років

Головний принцип системи Монтессорі: «Допоможи мені зробити це самому!». Це означає, що дорослий повинен зрозуміти, що цікавить малюка у певний момент, створити йому оптимальні умови для розвитку і показати, що можна в цих умовах робити.

Основні пункти системи М. Монтессорі

Дитина сама собі вчитель. Вона має повну свободу вибору і дій.

Діти навчають дітей. Оскільки в групах займаються малюки різного віку, старші «стають» наставниками, при цьому вчаться піклуватися про інших, а молодші тягнуться за старшими.

Заняття проходять у спеціально підготовленому середовищі (кімната розділена на 5-6 зон, кожна з яких обладнана спеціальними посібниками – Монтессорі-матеріалами).

Дитину треба зацікавити, а розвиватиметься вона сама.

Спірні моменти

• Система зосереджується лише на розвитку інтелекту і практичних навичок, але для гармонійного розвитку малюка потрібні також заняття спортом, естетичний розвиток – музика, творчість, танець.

• У системі відсутні рольові і рухливі ігри, але ж гра – це провідна діяльність дитини і основна база її розвитку. Малюк пізнає світ, граючись.

• Заперечення творчості, яка є одним з основних ресурсів розвитку правої півкулі. Права півкуля відповідає за гуманітарні здібності. Монтессорі-матеріали розвивають головним чином ліву півкулю – логіку, математичні здібності, аналіз інформації. У деяких студіях присутня творча зона, але це вже атрибут нашого часу.

• Після демократичної системи Монтессорі дітям важко звикнути до дотримання дисципліни в звичайних садах і школах.

Деякі фахівці в області Монтессорі-педагогіки критикують створення таких поширених зараз груп «Монтессорі з народження», адже воно суперечить одному з базових постулатів Марії Монтессорі, а саме – розвитку самостійності. Так чи інакше, присутність в таких групах мам не має стосунку до самостійності.

Костянтин Сумнітельний, директор центру Монтессорі, кандидат пед. наук, дипломований AMI Монтессорі-педагог.

Групи з мамами для дітей до 3-х років жодного стосунку до системи Монтессорі не мають. У неї ніколи не було груп з батьками, і зараз їх немає ніде в світі. Спроби створити такі групи спільно з мамою пов'язані, насамперед, з кваліфікацією педагогів. Вони частіше за все не дуже розуміють, що робити з групою таких маленьких дітей і знімають з себе відповідальність, приводячи до групи маму. Це так само, якби хірург запропонував батькам дітей самостійно зробити просту операцію з видалення гланд і аденоїдів, пояснивши попередньо, яким інструментом це робиться і що власне видаляти.

https://mama.ru/articles/metodika-marii-montessori/

Гармонійний розвиток дитини за методикою Домана

Ви тримаєте на руках своє новонароджене чудо. А може, лише очікуєте його. Але ви, люблячі батьки, вже готові весь світ покласти до ніг свого малюка. Відкрити перед ним безліч шляхів і можливостей. Зробити так, щоб він виріс здоровішим, розумнішим, успішнішим, ніж ви самі.

Ми щиро раді за ваше маля – йому дуже пощастило з мамою і татом! Головне – віра в успіх своєї дитини і бажання зробити її щасливою. Все інше, як кажуть фахівці, справа техніки – правильний вибір методики для раннього розвитку дитини.

Методика Глена Домана

Тут є над чим замислитися. Варто зайти в будь-який магазин, і на вас мало не падають з полиць посібники з виховання геніїв, спортсменів, великих музикантів. Читайте уважно, хто автор видання, чим він займається, бажано детально дізнатися все про його попередників, послідовників і досягнення. А якщо вам пощастить натрапити на книгу Глена Домана «Гармонійний розвиток дитини», то обов'язково приділіть їй увагу як одній з найбільш достойних методик.

Глен Доман пропонує по-справжньому унікальний комплексний підхід до розвитку малюка з перших днів життя. У ньому фізичне вдосконалення і тренування розумового потенціалу маленької людини невіддільні одне від одного. Це тверда позиція автора: розвиток інтелекту знаходиться у прямому зв'язку з фізичним розвитком.

Методика універсальна – вона підходить для малюків будь-якого темпераменту, фізичних даних, стану здоров'я. Якщо дитина перенесла якісь травми і захворювання, тим більше варто почати тренування за Доманом.

Справа в тому, що спочатку вчений-нейрофізіолог Глен Доман розробив реабілітаційну методику для лікування дітей з травмами мозку. Успіх у стимуляції мозку дітей з відхиленнями у розвитку надихнув Домана на застосування своїх досягнень для розвитку здорових дітей. Результати вийшли вражаючими. Доман вивів формулу, згідно з якою чим інтенсивніші заняття з малюком у перші роки життя, тим активніше розвивається його інтелект. І чим більше дитина рухається з самого народження, тим швидше відбувається розвиток її мозку.

Доман довів своїми працями, що коли маленька людина з'являється на світ, її потенціал величезний. Діти двох-трьох років можуть легко навчитися читати, рахувати, малювати, бігати, плавати, кататися на ковзанах, грати на музичних інструментах, розмовляти кількома іноземними мовами. І все це відбувається абсолютно природно, без додаткової мотивації малюка, оскільки мозок новонародженого запрограмований на навчання. Після трьох років активне зростання мозку сповільнюється, а до семи років практично закінчується. І це тоді, коли починається традиційне навчання в школі!

Розвиток з народження

Так от, щоб перший клас не став для дитини суворим випробуванням, щоб навчання приносило їй переважно радість, щоб малюк з легкістю і з задоволенням засвоював великі обсяги інформації, починайте прямо з народження! Дайте дитині «необмежені можливості в житті», а вона вже сама вибере, чим далі займатися. Розвивайте в дитині силу м'язів, пластику, витривалість, а також слух, здібності до мов. Також Доман пропонує почати з народження і навчання читання, математики, енциклопедичних знань. Спочатку заняття будуються так, що малюк є спостерігачем того, що відбувається. Йому показують картки з так званими «бітами інформації». У читанні – це слово, в математиці – кількість, графічно виражена точками, в отриманні енциклопедичних знань – картка із зображенням тварини, рослини, витвору мистецтва. З віком малюк стає активнішим учасником процесу і сам підказує батькам шляхи вдосконалення знань.

Як же розвивати інтелект малюка з перших днів життя, яких результатів можна очікувати? Перш за все, пам'ятайте, що все навчання засноване на захопливій грі. Для маляти отримання знань – це найцікавіший спосіб проведення часу. Головне для батьків – не переконувати дитину в зворотному і робити все, щоб вона вчилася із задоволенням. Займайтеся з малюком тільки коли він і ви в гарному настрої, під час занять розмовляйте з ним весело, з ентузіазмом, цілуйте його, обіймайте і захоплено хваліть. Так малюк полюбить вчитися ще більше і досягатиме успіхів з приголомшливою швидкістю.

Один урок-гра за Доманом триває всього кілька хвилин, а закінчити його слід до того, як цього захоче дитина. Вона з нетерпінням чекатиме наступної порції знань. Показуйте картки дуже швидко, динаміка забезпечує краще сприйняття, а повільна подача інформації змушує малюка нудьгувати

Читання за Доманом

Процес навчання складається з демонстрації малюкові карток з великим виразним червоним шрифтом. Надалі шрифт можна буде зменшити, замінити його на чорний, тобто наблизити його до книжкового. Спочатку ви вчите малюка читати окремі слова, потім, після освоєння основного словникового запасу – словосполучення, речення, спеціально виготовлені книги. Регулярні ігрові заняття дозволять вивести дитину в швидке читання вже через 8-12 місяців. Одночасно з навичками раннього читання у малюка розвивається мислення, феноменальна пам'ять, зір, слух, мова.

Математика за Доманом

Спочатку ви знайомите дитину з кількостями, при цьому демонструючи їй не абстрактну цифру, а кількість точок, що відповідає названому числу. Для дитячих оченят підійдуть білі картонні картки з великими червоними, хаотично розкиданими точками. Поступово освоюйте рахунок до ста, демонструючи картки в різнобій. Так-так, малюк здатний одночасно побачити 100 точок на картці, поки ви тихенько звіряєтеся з підписом на звороті! Наступні етапи занять: розв’язування прикладів, задач, а потім вже знайомство з цифрами, яке завершиться дуже швидко. Всього за кілька місяців регулярного навчання математики ви отримаєте вражаючі результати. А поряд з отриманням математичних знань дитина розвиває інтелект, феноменальну пам'ять, навички усного рахунку, увагу, просторове сприйняття, зір.

Енциклопедичні знання

Розширення кругозору дитини здійснюється за допомогою демонстрації карток, на які нанесено зображення у вигляді малюнка або фотографії. На картки чітко наноситься один предмет, незнайомий малюкові, підписується його назва. Галузі знань для підготовки матеріалу можна брати будь-які. Доман виділяє 10 розділів: біологія, географія, історія, математика, мистецтво, анатомія людини, музика, мова, література, загальні знання. Вся інтелектуальна програма поділяється на рівні. Чим він вищий, тим складніші факти про заданий предмет отримує ваш малюк. У програмі розвитку енциклопедичних знань немає термінів, критеріїв успіху, обмежень. Її мета – прищепити дитині любов до отримання знань, а також зрозуміти, що, граючись, малюка можна навчити всьому на світі!

У якому порядку вводити програми розвитку інтелекту? Почніть з читання, адже саме вміння читати є однією з вищих функцій людського мозку. З усіх живих мешканців планети здатні читати тільки люди. До того ж читання – це одне з найнеобхідніших умінь, на якому ґрунтується вся інша освіта. Поступово в розпорядок малюка можна включати програму навчання енциклопедичних знань, а потім і математики. Ну і, зрозуміло, від самісінького народження дитини не забувайте про її фізичний розвиток, який допомагає активному формуванню мозку.

Як бачите, величезним плюсом навчання за Доманом є те, що дитина з перших днів отримує, крім знань, таку потрібну їй увагу мами. Методика передбачає приділення батьками часу, сил і щирої любові малюкові. Це зовсім не означає, що мам і тат, які практикують розвиток за Доманом зі своїми дітьми, більше ні на що не вистачає. Навпаки, мами, які почали займатися, кажуть, що стали більш організованими і встигають ще більше, ніж до народження малюка.

Організація занять, звісно, потребуватиме деякого часу. Але і тут є вихід у суперзайнятих батьків. Готові посібники з картками за Доманом є у вільному продажу. І до того ж немає нічого страшного в тому, щоб посидіти на півгодини менше в Інтернеті і присвятити цей час малюкові.

Також слід пам'ятати, що хоча Глен Доман надає вичерпну схему занять, адаптувати її під себе і свою дитину не забороняється. Так само як і використовувати традиційні методи розвитку малюка за допомогою казок, віршів, потішок, пальчикових ігор. Виробіть для вашого маляти індивідуальну методику. Для цього прислухайтеся до дитини і до власної інтуїції – і ви обов'язково зрозумієте, що потрібно вашому сину чи дочці. Вдосконалюйте не тільки методику і дитину, але й себе. Шукайте шляхи реалізації ваших можливостей. А хто шукає, той завжди знаходить!

EmptyView